اینترنت اشیا

اینترنت اشیا و کاربرد آن در تجهیزات HVAC/R

history آخرین بروزرسانی: 9 فروردین 1402
forum 0
visibility

Views:327

اینترنت اشیا چیست؟

اینترنت اشیا یا همان IoT شبکه ای است که بین دستگاههای فیزیکی که «دستگاه‌های متصل» و «دستگاه‌های هوشمند» نیز نام دارد قرار می گیرد. این شبکه مجهز به سخت افزار، نرم افزار، حسگرها، عملگرها و ارتباط شبکه وای فای و بلوتوث میباشد. و آنها را قادر می سازد تا دیتا را جمع آوری و تبادل نمایند.

اینترنت اشیا یا IoT
اینترنت اشیا (IoT)

راه حلهای کنترل و نظارت در بخش HVAC/R

این راه حل ها در سال های اخیر بسیار رشد نموده اند. این انتقال به سمت فناوری پیشرفته، همراه با توسعه هوش مصنوعی (AI) و اینترنت اشیا (IoT)، سناریویی را به ارمغان می‌آورد. که در آن اتصال دستگاه‌های مختلف برای افزودن ارزش به خدمات اکنون به واقعیت تبدیل می‌شود. افزایش کارایی و سادگی برای کاربران نهایی از مزایای اصلی اتصال و استفاده هوشمندانه از دیتا است.

کاربردهای مختلف اینترنت اشیا
گستردگی کابردی اینترنت اشیا

مزایا

  • فرصت عالی در تجارت به کسب و کار B2B برای بهبود فرآیندها، کاهش هزینه ها و زمان خدماتی که در حال حاضر ارائه شده اند. همچنین خدمات ارزشمندی را برای کاربران نهایی پیشنهاد می کنند.
  • استفاده از تلفن همراه که تعامل با دستگاه را به صورت محلی و یا از راه دور مهیا می نماید. ضمنا تنظیم و کنترل عملکرد و دسترسی را آسان تر نموده است.
  • جریان مداوم اطلاعاتی که این ماشین‌ها در دسترس قرار می‌دهند، امکان مدیریت ماشین‌ها را در کل چرخه عمر، فراهم می‌کند. این مدیریت از نصب تا تعمیر و نگهداری و تا تعویض ادامه دارد.
  • توسعه در مدل کسب و کار ماشین، تغییر از خرید یک کالای فیزیکی به خرید یک ماشین هوشمند با سود مورد انتظار
  • انتقال از خرید یک ماشین خنک کننده (چیلر) به خرید سرویس کنترل دما مطابق با مشخصات و سناریو توافقی که ارائه سرویسهای نصب ، تعمیر و نگهداری بر عهده تامین کننده است. کاربر از عملکرد دستگاه بدون داشتن مالکیت واقعی بهره می برد.
رشد اینترنت اشیا
پیشرفت اینترنت اشیا در طی زمان

خدمات اینترنت اشیا

  • تجزیه و تحلیل توصیفی: جمع آوری و تبادل اطلاعات تخصصی جهت توصیف وضعیت فعلی و گذشته ماشین از طریق جداول و نمودارها
  • تجزیه و تحلیل پیشگیرانه: هدف این است که بفهمیم چه اتفاقی ممکن است در آینده بیفتد.  همبستگی و وابستگی بین متغیرهای عملکرد ماشین و شرایط محیطی، مدلهای ریاضی ماشینها در میدان و منطق یادگیری ماشین بر اساس گزارش داده‌های جمع‌آوری‌شده ابزارهای مفید برای ارائه این تحلیل هستند.
  • تجزیه و تحلیل تجویزی: سیستم اینترنت اشیا یا IoT قادر است راه حل های عملیاتی را بر اساس تجزیه و تحلیل برای بهینه سازی برخی پارامترهای کلیدی مانند عملکرد یا پایداری در عملیات ماشین و  تغییراتی را در پارامترها یا مداخلات هدفمند مانند فعالیت تعمیر و نگهداری پیشنهاد می کند.
اینترنت اشیا
اینترنت اشیا
  • تجزیه و تحلیل خودکار: مرحله نهایی اجرای خودکار اقدام پیشنهادی است به طور مستقل مطابق با منطق یاد گیری ماشین پیاده سازی و به طور مستقل برای بهینه سازی ماشین عمل می کند. این مرحله مرز واقعی ماشین های هوشمند و متصل است.

 

  • تعمیر و نگهداری پیشگیرانه : به لطف هشدارهای پویا تولید شده در صورت رفتار واحد (مثلاً مصرف انرژی) که با انحراف از مدل پیش بینی، تعمیر و نگهداری پیشگیرانه را می توان برای جلوگیری از نقص در این زمینه انجام داد. چنین خدمات عملکرد مستمر سیستم های حیاتی ماموریت را تضمین می کند که در کاربردهای صنعتی ضروری است. علاوه بر این هزینه های تعمیر و نگهداری کاهش می یابد .زیرا اقداماتی که قبلاً در پاسخ به شرایط اضطراری انجام می شد اکنون می تواند کاهش یابد.

استفاده از اینترنت اشیا در سامانه سرویس ابری شرکت کارا روش صبا
استفاده از اینترنت اشیا در سامانه سرویس ابری شرکت کارا روش صبا

برای اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه نمایید:

https://www.carel.com/blog?_33_formDate=1660118360412&p_p_id=33&p_p_lifecycle=0&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-2&p_p_col_count=1&_33_struts_action=%2Fblogs%2Fsearch&_33_redirect=https%3A%2F%2Fwww.carel.com%2Fblog%3Fp_p_id%3D33%26p_p_lifecycle%3D0%26p_p_state%3Dnormal%26p_p_mode%3Dview%26p_p_col_id%3Dcolumn-2%26p_p_col_count%3D1&_33_groupId=10191&_33_keywords=iot&_33_page=1