خنک کننده تبخیری

خنک کننده تبخیری

history آخرین بروزرسانی: 9 فروردین 1402
forum 0
visibility

Views:573

خنک کننده تبخیری چیست؟

“خنک کننده تبخیری” دستگاهی است که در آن آب از طریق تبخیر، هوا را خنک می کند. برای اینکه این امر بدون کمک انرژی خارجی اتفاق بیفتد، آب باید به صورت قطرات بسیار ریز در هوا اتمیزه شود. که با داشتن کشش سطحی کمتر از هوای اطراف، در هوا تبخیر می شوند.

خنک کننده تبخیری
خنک کننده تبخیری

هوا در خنک کننده تبخیری چگونه خنک می شود؟

به اخذ کمک از انرژی خارجی نیاز نیست. با این حال، به دلیل ماهیت آن، فرآیند تبخیر آب به مقدار معینی انرژی نیاز دارد. این انرژی از خود هوا گرفته می شود که برای جذب آب باید گرمای محسوسی را آزاد کند. در نتیجه دمای خود را کاهش دهد.

هر کیلوگرم آبی که تبخیر می شود 0.69 کیلو وات گرمای هوا را جذب می کند. اینگونه است که اثر دوگانه افزایش رطوبت و خنک‌کنندگی هوا از طریق فرآیند خنک‌سازی تبخیری به دست می‌آید. این موضوع در بسیاری از کاربردهای هوارسانی مطلوب است.

نمودار سایکرومتریک

نمودار سایکرومتریک
نمودار سایکرومتریک: نمودار آب و هوا نماینگر نوع خنک کننده مورد نیاز جهت ایجاد شرایط در محیط تهویه شده است.

روشهای به کار گیری سرمایش تبخیری در نمودار سایکرومتریک

خنک کننده مکانیکی Mechanical Cooling : خنک سازی یک محیط توسط اواپراتور موجود در سیکل برودتی است. که انتقال حرارت منتج در آن به بیرون از محیط با مصرف انرژی صورت میگیرد.

خنک کننده آزاد Free Cooling : خنک سازی یک محیط توسط تعویض هوای آن با هوای خارجی با دمای کمتر است.

منطقه FC+MIX شرایطی را توصیف می کند که در آن لازم است به منظور حفظ دما هوای خارجی با هوای برگشتی تحت کنترل مخلوط شود. در صورت نیاز به شرایط مورد نظر نیاز به رطوبت زنی نیز خواهد داشت.

خنک کننده تبخیری مستقیم Direct Evaporative Cooling : خنک سازی تبخیری یک محیط توسط تعویض هوای آن با هوای خارجی با شرایط مناسب میباشد. این امر برای تنظیم نقطه دما با استفاده از انتشار آب اتمیزه در مسیر مستقیم است.

خنک کننده تبخیری غیرمستقیم Indirect Evaporative Cooling : خنک سازی تبخیری یک محیط با استفاده از مبدلهای حرارتی از نوع صفحه ای و دوار است. که جهت بازیابی انرژی بین هوای خارجی و هوای داخلی در حال گردش است.

خنک کننده مکانیکی در صورت ترکیب با خنک کننده غیر مستقیم توصیه ای توسط ASHRAE در شرایطی که فرصت میدهد، میتواند محیط با تهویه مناسب را به دما و رطوبت مورد نظر در حداقل مصرف انرژی برساند.

راه حل خنک کننده آزاد + خنک کننده تبخیری مستقیم + مرطوب سازی آدیاباتیکی

راه حلی است که استفاده از هوای بیرون را بهینه می کند. دما را در تابستان با استفاده توام از خنک کننده تبخیری مستقیم کاهش می دهد و در زمستان از خنک کننده  تبخیری جهت مرطوب سازی استفاده میکند .

افزایش دوره استفاده از خنک کننده طبیعی رایگان و کنترل دقیق رطوبت در حداقل مصرف انرژی با استفاده از راه حل کنترل هوارسان مدولار، کنترل سرعت فن و خنک کننده تبخیری مستقیم می باشد.

خنک کننده تبخیری
راه حل خنک کننده آزاد + خنک کننده تبخیری مستقیم + مرطوب سازی آدیاباتیکی

این راه حل و فرآیند کارآمد در خنک کننده مراکز دیتا و مخابراتی CRAH استفاده میگردد. که در دوره طولانی از هوای بیرون جهت خنک کردن رایگان استفاده میکند. هوای خنک به راهروهای سرد منتقل می گردد و از کف کاذب وارد رکها میشود. هوای گرم شده خروجی از رکها از طریق سقف کاذب به خارج از محیط اگزوست می شود.

خنک کننده آزاد غیر مستقیم هوا + خنک کننده تبخیری غیر مستقیم

راه حلی است که میزان خنک کنندگی آزاد را با استفاده از تبخیر غیر مستقیم به حداکثر می رساند. خنک کنندگی را بدون وارد کردن هوای بیرون به مراکز دیتا و مخابراتی امکان پذیر می نماید. چرا که در حالت عادی این امر به دلیل مشکلات آلایندگی و میزان مجاز حداکثر رطوبت با استفاده از خنک کننده تبخیری مستقیم غیر ممکن است.

خنک کننده تبخیری

این راه حل و فرآیند کارآمد در خنک کننده مراکز دیتا و مخابراتی CRAH استفاده میگردد. هوای داخل، آن را به گردش در می آورد و آن را از طریق یک واحد بازیابی گرما خنک می کند. که گرما را با هوای بیرون مبادله می کند. این جریان هوای “ثانویه” بدون ورود به مرکز دیتا از طریق واحد بازیابی گرما جریان می یابد.

خنک کننده تبخیری، دمای هوای “ثانویه” را کاهش می دهد. در عین حال رطوبت آن را تا 95٪ افزایش می دهد و حداکثر خنک کنندگی هوای چرخشی را تضمین می کند.

هوا پس از خنک شدن به راهروهای سرد منتقل میشود. از کف کاذب وارد رکها می گردد. هوای گرم خروجی از رکها از طریق سقف کاذب به هوارسان منتقل میشود.

یک کویل خنک کننده انبساط مستقیم با سیکل برودتی مجهز به کمپرسور BLDC می تواند در صورت نیاز ظرفیت خنک کنندگی اضافی را ارائه دهد و همچنین افزونگی را تضمین کند.

در زمستان، یک دستگاه مرطوب کننده اسپری آب دوم (3) با مصرف برق تنها 4 وات در هر لیتر آب اتمیزه کنترل دقیق رطوبت تامین را تضمین می کند.

خنک کننده آزاد غیر مستقیم هوا + خنک کننده تبخیری غیر مستقیم همراه با خنک کننده CRAC

راه حل شامل خنک کننده تبخیری ترکیبی با واحد های خنک کننده مراکز دیتا سنتی و محفظه راهرو

راه حل ایده آل برای افزایش قابلیت اطمینان و مقاوم سازی در مراکز دیتای موجود، کاهش مصرف انرژی و مرطوب سازی آدیاباتیکی

خنک کننده تبخیری

این راه حل و فرآیند کارآمد در هوارسان خنک کننده مراکز دیتا و مخابراتی CRAH استفاده میگردد. هوای داخل آن را به گردش در می آورد و آن را از طریق یک واحد بازیابی گرما خنک می کند. گرما را با هوای بیرون مبادله می کند. این جریان هوای “ثانویه” بدون ورود به مرکز دیتا از طریق واحد بازیابی گرما جریان می یابد.

خنک کننده تبخیری دمای هوای “ثانویه” را کاهش می دهد و در عین حال رطوبت آن را تا 95٪ افزایش می دهد و حداکثر خنک کننده هوای چرخشی را تضمین می کند.

هوای خنک شده با هوای برگشتی به خنک کننده مراکز دیتای سنتی ترکیب گشته و به طور قابل توجهی مصرف انرژی تهویه مطبوع را کاهش می دهد.

در این راه حل از هوارسان با ظرفیت مورد نیاز میتوان جهت درصدی از هوای چرخش شده خنک کننده مراکز دیتا، کاهش مصرف انرژی در ساعات پیک و خنک سازی آن در بار پایه و همچنین مرطوب سازی هوا استفاده نمود.

راه حل خنک کننده آزاد + خنک کننده تبخیری غیر مستقیم مبرد کندانسور هوایی

راه حلی کارآمد برای صرفه جویی در انرژی از طریق خنک کننده تبخیری مبرد ورودی به کندانسور یا کندانسینگ یونیت هوایی واحد های خنک کننده مراکز دیتای سنتی و محفظه راهرو.

آب اتمیزه در هوای خنک کننده ورودی به کندانسور، باعث کاهش دمای آن و کاهش فشار مبرد عبوری از کندانسور و مصرف انرژی میگردد.

راه حل چیل بوستر نصب شده روی کولر هوایی خشک یا کندانسور، به صورت تبخیری هوا را خنک می کند. همچنین کاهش مصرف انرژی قابل توجهی را تضمین می کند.

در صورت تجهیز مراکز دیتا به خنک کننده آبی آزاد شامل چیل بوستر میتوان دوره خنک کردن غیر مستقیم آن را در طول سال افزایش داد.

برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

http://www.carel.com