موزه و کتابخانه

موزه ها، کتابخانه ها و سالن های نمایش

history آخرین بروزرسانی: 14 فروردین 1402
forum 0
visibility

Views:268

کنترل دما و رطوبت در موزه ها ، کتابخانه ها و سالن های نمایش

کنترل دما و رطوبت در موزه ها و مکانهایی که اشیاء گرانبها، آثار هنری و اشیاء چوبی نگهداری میشوند، نقش اساسی دارد. اطمینان از سطح مناسب رطوبت نسبی در واقع به این معنی است:

  • تضمین حفظ طولانی تر آثار هنری؛
  • جلوگیری از تغییر شکل بوم و کاغذ پوست به دلیل تغییرات رطوبت هوا
  • نگهداری از اشیاء چوبی، شامل پارکت، که در صورت خشکی هوا، ترک می‌خورند.
  • حفظ بهتر کتاب ها، جلوگیری از کم آبی و ترک خوردن کاغذ و چسب.
  • تضمین آسایش و رفاه برای بازدیدکنندگان، تماشاگران و هنرمندان، اجتناب از مشکلات بهداشتی ناشی از خشکی هوا.
کنترل دما و رطوبت در موزه ها کتابخانه ها و سالن های نمایش
کنترل دما و رطوبت در موزه ها کتابخانه ها و سالن های نمایش

تاثیر تغییر رطوبت بر نقاشی ها و اجسام چوبی

یک نقاشی معمولاً شامل برانکاردهای چوبی، یک قاب و بوم (یا پانل چوبی) است که در آن رنگ اعمال می‌شود. اینها همه موادی هستند که با رطوبت تغییر می کنند. وقتی هوای اطراف دچار تغییراتی در رطوبت نسبی می‌شود، منبسط یا منقبض می‌شوند. نتیجه ممکن است ایجاد ترک هایی در رنگ، با جدا شدن احتمالی از پایه نگهدارنده و آسیب جبران ناپذیر به اثر هنری باشد.

به همین دلیل، تمام اجسام چوبی از تغییرات رطوبت رنج می برند. به طور خاص، رطوبت بیش از حد پایین ممکن است باعث ایجاد ترک هایی شود که بر کیفیت و حفظ ایمنی  تأثیر می گذارد. که شامل اشیاء، یا پوشش های چوبی دیوار یا کف (پارکت) می شود. همین اصل در مورد حفظ کتاب در کتابخانه ها و آرشیوها نیز صادق است. بنابراین کنترل دما و رطوبت در موزه ها کتابخانه ها و سالن های نمایش امری بسیار جدی و مهم تلقی می شود.

کاغذ مورد استفاده برای صفحات و جلدها نیز با رطوبت تغییر میکند. به این معنی که با توجه به رطوبت، محیط اطراف، رطوبت را آزاد می کند یا جذب می کند. در نتیجه تمایل به انقباض یا انبساط دارد. به ویژه، مقادیر کم رطوبت نسبی ممکن است باعث خشک شدن کاغذ و چسب و ترک خوردن شود.

کنترل دما و رطوبت برای حفظ کتاب ها و نقاشی ها و اجسام گرانبها

برای اطمینان از حفظ بهینه کتابها، دمای محیط باید بین 18-20 درجه سانتیگراد و رطوبت نسبی 60-65٪ باشد.

رطوبت نسبی نیز بر راحتی افراد تأثیر دارد. در زمستان، سیستم گرمایش ساختمان دمای هوا را افزایش می دهد و در نتیجه رطوبت نسبی را حتی تا 20 درصد کاهش می دهد که به عنوان هوای خشک درک می شود.

کنترل رطوبت نسبی و تاثیر آن در بازدیدکنندگان موزه ها و کتابخانه ها

در نتیجه، افراد احساس می‌کنند پوست خشکی روی دست‌ها و لب‌های ترک خورده دارند. علاوه بر این احساسات ناخوشایند، پیامدهای منفی نیز بر سلامتی دارد. سیستم تنفسی انسان در واقع به هوای خشک حساس است. مخاط بینی و گلو خشک می شود و ما را در برابر بیماری های معمولی زمستانی آسیب پذیرتر می کند.

کنترل رطوبت نسبی در آنجا پیامدهای مهمی بر سلامت و راحتی بازدیدکنندگان و کارکنان موزه ها و کتابخانه ها دارد. در تئاترها نه تنها سلامتی و آسایش تماشاگران و حتی حفظ مبلمان چوبی متاثر از رطوبت است بلکه بر کارایی هنرمندان و آلات موسیقی نیز تاثیر دارد.

این شرکت طیف وسیعی از رطوبت زن ها و کنترل‌کننده‌ها را ارائه می‌دهد که برای حفظ درجه حرارت و رطوبت مناسب در موزه‌ها، کتابخانه‌ها یا بایگانی‌ها، و همچنین مراکز معتبری که در آن آثار هنری نیاز به نگهداری دارند، ایده‌آل هستند.

این طیف شامل رطوبت زن های بخار دقیق  و همچنین رطوبت زن های آدیاباتیک است که نه تنها عملکرد بالا و مصرف انرژی بسیار پایین را تضمین می کند، بلکه می تواند هوا را هم مرطوب و هم خنک کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه نمایید:

https://www.carel.com/application/museums-libraries