بیمارستان و اتاق عمل

تاثیر رطوبت و دمای مناسب هوا بر بیمارستان ها و اتاقهای عمل

history آخرین بروزرسانی: 14 فروردین 1402
forum 0
visibility

Views:876

رطوبت و دمای بیمارستانها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. رطوبت و دمای مناسب هم بر سلامت و هم بر رفاه مردم تأثیر می گذارد.

در طول زمستان، هوای داخل ساختمان تا دمای 20 تا 25 درجه سانتیگراد گرم می شود. نتیجه این است که رطوبت نسبی به مقدار 10 تا 30 درصد کاهش می یابد. این به معنی هوای خشک است، حتی اگر بیرون مه وجود داشته باشد.

اهمیت رطوبت و دمای مناسب در بیمارستان ها

هوای خشک باعث تبخیر آب از پوست می‌شود که ترک می‌خورد و باعث خشکی گلو و بینی و مجاری تنفسی و غیره می‌شود. این امر به شروع بیماری‌های معمولی زمستانی کمک می‌کند.

رطوبت و دمای بیمارستانها و نقش رطوبت زن ها و سیستم های تهویه مطبوع بر آن
رطوبت و دمای بیمارستانها و نقش رطوبت زن ها و سیستم های تهویه مطبوع بر آن

به همین دلیل است که سیستمهای تهویه مطبوع که هم دما و هم رطوبت هوا را کنترل میکنند در بخشهای بیمارستان استفاده می شود. برای جلوگیری از انتشار و تکثیر آلاینده‌های بیولوژیکی، رطوبت باید بین 40% تا 60% R.H حفظ شود.

کنترل دقیق رطوبت و دمای بیمارستانها همچنین به محافظت از تجهیزات الکترونیکی در برابر تخلیه های الکترواستاتیکی کمک می کند. بیمارستان را برای کارکنان و بازدیدکنندگان ایمن تر می کند و در عین حال از سلامت بیمار محافظت می کند.

هوای خشک در زمستان گرد و غبار موجود در هوا را افزایش میدهد. این گرد و غبار از تکه های مواد و ذرات پوستی که افراد از دست میدهند به دست می آید.

این باعث ایجاد مشکلاتی برای افراد مبتلا به آلرژی یا آسم می شود که می تواند با سطح صحیح رطوبت هوا کاهش یابد. طبق دستورالعمل اروپایی 2002/91/EC، EN ISO 13790:2008، EN 13779:2008 VDI 6022، DIN 1946-4، فرمان ریاست جمهوری ایتالیا مورخ 14 ژانویه 1997، UNI11425 (فقط به چند مورد اشاره نمود) سیستم های تهویه و تهویه مطبوع در اتاق های عمل باید با شرایط رطوبتی ایده آل برای کار پزشکان را با در نظر گرفتن نیازهای بیمار تضمین کرد.

نحوه طراحی رطوبت زن در بیمارستان ها

استفاده از کنترلرهای دما و رطوبت در بیمارستان ها و اتاق های عمل
استفاده از کنترلرهای دما و رطوبت در بیمارستان ها و اتاق های عمل

سیستم‌های رطوبت زن باید به‌گونه‌ای طراحی شوند که در تولید و انتشار آلاینده‌ها نقش نداشته باشند، دسترسی، تمیز کردن و کنترل آسانی داشته باشند. بر تداوم خدمات، به ویژه در سالن‌های عمل تأکید می‌شود. رطوبت زنهایی استفاده می‌شوند که تداوم عملکرد را تضمین می‌کنند و برای تعمیر و نگهداری «متوقف نمی شوند». بنابراین کنترل دقیق رطوبت نه تنها یک اکسسوری دلخواه  بلکه یک الزام قانونی است.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

https://www.carel.com/application/hospitals-and-operating-theatres