رطوبت زن هیتر غوطه ور

رطوبت زن‌های هیتر غوطه‌ور(heaterSteam)

history آخرین بروزرسانی: 7 اسفند 1402
forum 0
visibility

Views:7

رطوبت‌زن‌های خانواده heaterSteam دارای تکنولوژی هیتر غوطه ور هستند و این هیترها در داخل یک سلیندر آب قرار می‌گیرند. برای افزایش طول عمر سلیندر و هیتر، آب مورد استفاده در این نوع از رطوبت‌زن‌ها باید آب آشامیدنی شهری یا آب دمینه باشد. گرمای ناشی از هیتر غوطه‌ور، دمای آب را تا 100 درجه سانتیگراد بالا می‌برد. استفاده از آب‌هایی با املاح معدنی زیاد (مانند آب چاه ) باعث تجمع این املاح به‌صورت جامد در داخل سیلندر می‌شود. برای اجتناب از این امر، وقتی میزان رسانایی آب از حد معینی بیشتر ‌شود، رطوبت زن به‌صورت دوره‌ای آب سیلندر را تخلیه و دوباره آن‌را پر می‌نماید، به این ترتیب آب دوباره رقیق می‌شود. بخار تولید شده دارای دمایی در محدوده 100 درجه سانتیگراد و بدون فشار است. این بخار فاقد عناصر معدنی و میکروبی است. رطوبت‌زن‌های heaterSteam در مدل‌های تک و سه فاز قبل عرضه هستند.

رطوبت زن heatersteam

رطوبت زن heatersteam

روش‌های کنترل بخار تولیدی:

دستگاه رطوبت زن heaterSteam به رله حالت جامد(SSR) مجهز است، استفاده از این تجهیز با سیگنال کنترلی PWM ، به معنای تولید مداوم بخار بر اساس تقاضا و به‌صورت یکی از دو حالت‌ زیر است:

1- حالت ON/OFF:

در این حالت رطوبت زن در دو سطح تولید 100% یا 0% کار می‌کند.

2- کنترل تدریجی از طریق سیگنال کنترلی خارجی یا نصب سنسور رطوبت محیطی:

کنترل رطوبت بر اساس دریافت یک سیگنال کنترلی ورودی استاندارد که می‌تواند جریانی و یا ولتاژی باشد  (0-10VDC، 0-1VDC ، 2-10VDC، 0-20mA، 4-20mA)، انجام می‌شود. مقدار ماکزیمم بخار تولیدی() به مقدار ماکزیمم سیگنال ورودی مرتبط است. یک هیسترزیس(hy) قابل تنظیم توسط کاربر با توجه به سیگنال ورودی، قابل فعالسازی است.

همچنین کنترلر می‌تواند مقدار رطوبت نسبی محیط (%rH) را از طریق یک ترنسدیوسر رطوبت متصل به کنترلر بخواند و با مقدار تنظیمی(St) مقایسه و با توجه به کاهش رطوبت نسبی محیط نسبت به مقدار تنظیمی (St) ، اقدام به تولید رطوبت ‌مورد نیاز ‌نماید.

در زمان کارکرد رطوبت‌زن با عملکرد تدریجی می‌توان از یک ترنسدیوسر رطوبت دوم نیز بهره برد، بدین ترتیب می‌توان محدودیت رطوبت را در هوای خروجی از سیستم ایجاد کرد و در صورت افزایش رطوبت نسبی از یک آستانه مشخص، به صورت اتوماتیک یک آلارم توسط کنترل کننده ایجاد می‌شود. پروب محدودکننده اجازه می‌دهد تا تولید تدریجی بخار در یک محدوده خاص که توسط بهره‌بردار تنظیم می‌شود، انجام گیرد.

از این رطوبت‌زن می‌توان در کاربرد حمام بخار نیز استفاده نمود. بدین ترتیب لازم است به‌جای استفاده از ترنسدیوسرهای رطوبت،  از یک یا دو سنسور دما برای کنترل میزان دما استفاده نمود.

heatersteam

نمودار عملکرد رطوبت‌زنی در یک رطوبت زن heaterSteam

 

معرفی رطوبت‌زن‌های خانواده heaterSteam:

رطوبت‌زن‌های هیتر غوطه‌ور سری heaterSteam قابل استفاده در کاربردهای صنعتی، تجاری و مسکونی هستند که مهمترین این کاربردها می‌توان از صنایع غذایی، صنایع دارویی، بیمارستا‌ن‌ها، آرایشی و بهداشتی، صنعت چاپ، دستگاه‌های تهویه اتوماتیک، گلخانه‌ها و سایر صنایع نام برد. بدین منظور رنج وسیعی از این نوع از رطوبت‌زن‌ها مطابق با جدول زیر تولید و در دسترس کارفرمایان است. کنترلرهای موجود رطوبت‌زن‌های heaterSteam از پروتکل Modbus و BACnet پشتیبانی می‌کنند. بدین ترتیب می‌توان آنها را از این طریق با سیستم‌های نظارتی(Supervisory) یکپارچه‌سازی نمود.

رطوبت زن heatersteam

مشخصات فنی رطوبت‌زن‌های heaterSteam

 

سایر عملگرها:

به غیر از تولید رطوبت، عملگرهای دیگری نیز برای بهبود عملکرد رطوبت زن در نظر گرفته شده است که بعضی از مهمترین آنها عبارتند از:

– تست اتوماتیک (Auto  Test):

پس از روشن شدن رطوبت زن، در صفحه نمایشگر علامت “AUTO TEST” به نمایش در می‌آید، یک برنامه عملکرد سنسور، سنسور سطح (Level Sensor)را بررسی می‌کند. در این مرحله اگر عملکرد سنسور سطح درست نباشد، رطوبت‌زن فعالیت خود را متوقف می‌کند.

– امکان تنظیم برنامه زمانبندی فعالیت(time Scheduler):

برای فعالیت اتوماتیک رطوبت زن در فواصل زمانی مشخص، امکان تنظیم و فعال نمودن یک برنامه زمانی فعالیت برای رطوبت زن، امکان فعال سازی رطوبت‌زن در روزهای خاص با پریودهای زمانی قابل تعریف وجود دارد. همچنین امکان تنظیم و فعال نمودن Time scheduler بر اساس ساعت منطقه‌ای (Time Zone) وجود دارد.

– عملگر پیش‌گرمایش (Preheat cylinder water):

برای اطمینان از شروع سریع تولید بخار، عملکرد پیش گرم کردن را می توان فعال کرد. به این ترتیب، حتی زمانی که درخواست بخار وجود ندارد، دمای آب در سیلندر در مقدار مشخص شده توسط کاربر نگهداری می شود. دمای آب در سیلندر توسط سنسور NTC ( سنسور دمای پسیو) خوانده می شود.

– سایر امکانات:

در کنترلر رطوبت‌زن  heateSteamامکان ذخیره تنظیمات بر روی حافظه داخلی و یا یک حافظه بیرونی(Flash) وجود دارد. چنانچه رطوبت زن در کاربری‌های هایژنیک غیرفعال باشد، می‌توان تنظیمات برنامه را به نحوی انجام داد تا برای جلوگیری از آلودگی سیلندر، آب موجود در آن تخلیه کامل (Total Drain) شود. همچنین برای تخلیه مواد معلق می‌توان پریودهای زمانی مشخصی را در نرم افزار رطوبت‌زن، جهت تخلیه آب سیلندر تعریف نمود. بدین منظور توصیه شده است که حداقل یک بار تخلیه کامل آب در سیلند برای هر دو الی سه روز انجام گیرد. یک عملگر شوک حرارتی نیز برای جدا نمودن رسوب‌های جدار داخلی سیلندر آب در نظر گرفته شده است که توسط بهره‌بردار قابل تنظیم است. اگر مقدار رطوبت تولیدی توسط یک رطوبت‌زن کافی نباشد، می‌توان تا 19 عدد رطوبت‌زن ثانویه و به همراه یک رطوبت زن اصلی را در یک پروسه Main/Secondary به‌صورت همزمان بکار گرفت.

رطوبت‌زنheaterSteam

بکارگیری چند رطوبت‌زنheaterSteam به‌صورت همزمان به‌صورت Main/Secondary

 

جهت انجام تنظیمات در این رطوبت‌زن‌های heaterSteam از یک نمایشگر سیاه و سفید که دارای شش عدد کلید راهبری است استفاده می‌شود. با استفاده از این نمایشگر می‌توان با سرعت و به سادگی همه تنظیمات رطوبت‌زن را انجام داد.

نمایشگر غیر لمسی(keypad)

نمایشگر غیر لمسی(keypad) با 6 عدد کلید راهبری جهت انجام تنظیمات سریع

 

به منظور نمایش و انجام تنظیمات، امکان استفاده از نمایشگر لمسی نیز وجود دارد که دارای ابعاد 4.3 اینچ می‌باشد. این نمایشگر رنگی بوده و از آیکن‌های جذاب بصری برای نمایش پارامترهای مختلف در آن استفاده شده است.

 

نمایشگر لمسی با آیکون‌های گرافیکی

نمایشگر لمسی با آیکون‌های گرافیکی

 

– توزیع‌کننده‌های بخار:

شرکت CAREL به منظور توزیع خطی بخار در داخل کانال‌های هواساز(AHU) ، نازل‌هایی را ارائه می‌کند که ضمن توزیع خطی بخار، از خیس شدن بخش‌های داخلی هواساز و کانال جلوگیری به عمل می‌آورد. این نازل‌ها بر اساس ماکزیمم ظرفیت رطوبت‌زن انتخاب می‌گردند. نحوه نصب و تعداد آنها بستگی به ظرفیت رطوبت زن و محل قرارگیری نازل دارد. جنس این نازل‌ها از فولاد ضد زنگ است و از استحکام مکانیکی بالایی در دماهای بالا برخوردار هستند.

نازل مخصوص توزیع بخار

نازل مخصوص توزیع بخار

 

یک براکت برای نصب آن پیش بینی شده است تا شیب مناسب را برای هدایت میعانات به داخل زهکشی فراهم نماید. این نوع از نازل‌ها با قطر 22، 30 و 40 میلیمتر در دسترس هستند.

اتصال رطوبت زن و نازل نصب شده در داخل کانال یا داکت

اتصال رطوبت زن و نازل نصب شده در داخل کانال یا داکت

 

اتصال رطوبت زن و نازل نصب شده در داخل کانال یا داکت همچنین این دمنده را می توان بر بالای دستگاه مرطوب کننده یا بصورت جداگانه و از راه دور با استفاده از یک ساپورت نصب کرد. این توزیع کننده ها دارای منبع تغذیه در داخل تابلو برق هستند و توسط کنترلر رطوبت زن کنترل می‌شوند.

برای رطوبت‌زن‌هایی که به‌طور مستقیم در یک اتاق رطوبت‌زنی انجام می‌دهند، برای مدیریت بهتر واحدهای دمش، در برنامه نرم‌افزاری دستگاه رطوبت‌زن، یک زمان تأخیر برای روشن و خاموش شدن دمنده (blower) قابل تنظیم است. تأخیر در روشن شدن فن دمش، به سیستم اجازه می دهد تا به دمای عملیاتی برسد و اطمینان حاصل شود که همه قطعاتی که در تماس با بخار هستند، کاملا خشک باشند. به این معنی که در شروع بعدی، در خط توزیع بخار، میعانات وجود ندارد و بدین ترتیب از دمیدن قطرات به داخل اتاق جلوگیری می‌شود.

نحوه نصب توزیع‌کننده بخار در اتاق

نحوه نصب توزیع‌کننده بخار در اتاق

پاسخی بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *