خنک کننده مرکز داده

خنک کننده مراکز دیتا و مخابراتی

history آخرین بروزرسانی: 30 فروردین 1402
forum 0
visibility

Views:311

نقش خنک کننده مراکز دیتا و مخابراتی چیست؟

خنک کننده مراکز دیتا برای کاهش دمای ناشی از گرمایی است که تجهیزات الکترونیکی ایجاد می کنند. این گرما سبب کاهش عمر و اختلال در عملکرد تجهیزات الکترونیکی می گردد. این سامانه های خنک کننده دارای عملگرها و امکانات خاصی است که نیازهای مرتبط با این مراکز را پوشش می دهد.

تجهیزات الکترونیکی مراکز دیتا میتواند شامل هریک از موارد زیر باشد:

  • سرورها
  • حافظه ها یا storage
  • یکسو کننده ها
  • پردازنده ها
  • UPS ها
  • رکتی فایرها

تجهیزات خنک کننده مراکز دیتا و مخابراتی – شاخص های اصلی

قابلیت اطمینان خنک کننده مراکز دیتا :

مراکز جهت کاربردی حیاتی هستند. شکست در فرآیند آنها می تواند عواقب فاجعه باری داشته باشد.

خنک کننده مراکز دیتا و مخابراتی
مراکز دیتا و مخابراتی

ذخیره انرژی :

هزینه تهویه مطبوع بیش از 50 درصد کل انرژی مصرفی در بسیاری از مراکز است.

هزینه بالای 50 درصدی تهویه مطبوع
هزینه بالای 50 درصدی تهویه مطبوع

سهولت در نصب و نگهداری :

ارائه راه حل با راندمان بالا و سهولت در تعمیر و نگهداری به کاهش هزینه های عملیاتی کمک می کند. در این حالت نیاز به حضور کارشناسان خبره را بالقوه به حداقل می رساند.

راه حل خنک کننده مراکز دیتا و مخابراتی
راه حل خنک کننده مراکز دیتا و مخابراتی

جذب و انتقال گرما

این خنک کننده میتواند عمل جذب و انتقال بارهای گرمایی را انجام دهد. این گرما توسط تجهیزات الکترونیکی از قبیل سرورها، سوئیچ ها، روترها، وسایل مخابراتی و منبع بدون وقفه در مراکز دیتا و مخابراتی ایجاد می گردد.

جذب گرما از واحدهای مختلف توسط خنک کننده مراکز دیتا
جذب گرما از واحدهای مختلف توسط خنک کننده مراکز دیتا

تجهیزات خنک کننده تهویه مطبوع با ظرفیت برودتی مورد نیاز، ایده‌آل برای بارهای حرارتی با چگالی بالا میباشند. که با توجه به مصرف بالای انرژی الکتریکی، بکارگیری تکنولوژیهای مدرن و فناوری های صرفه جویی در انرژی در آنها از الویت بالایی برخودار میباشد.

مصرف بالای انرژی در سرورها و دیتا سنترها
مصرف بالای انرژی در سرورها و دیتا سنترها

خنک‌کنندگی برودتی هوا موجب رطوبت‌زدایی میشود که جهت کاهش خطر تخلیه‌های الکترواستاتیکی در تجهیزات الکترونیکی نیازمند تجهیز واحد خنک کننده است. این تجهیزات میتوانند رطوبت زنهای ایزوترمال یا آدیاباتیکی باشند. بنابراین با افزایش ظرفیت برودتی واحد خنک کننده باعث افزایش میزان رطوبت زدایی و مصرف انرژی خواهد شد.

کاهش خطر تخلیه الکتروستاتیکی در خنک کننده مراکز دیتا و مخابراتی
کاهش خطر تخلیه الکتروستاتیکی در خنک کننده مراکز دیتا و مخابراتی

نوآوریهای پیاپی به گسترش راه حلهای کنترلی جدیدتر و عملکرد پیچیده تر تجهیزات خنک کنندگی نیاز دارد. همچنین برای اطمینان از عملکرد سینرژیک و افزونگی و به اشتراک گذاردن دیتاها برقراری ارتباط با یکدیگر تحت یک گروه واحد است.

خنک کننده در مراکز دیتا و مخابراتی – انواع مراکز:

مراکز دیتای سنتی

در این ساختار، سیستم خنک‌کننده محیطی موجود در داخل مرکز دیتای متوسط تا بزرگ که معمولاً در اطراف محیط آن قرار می‌گیرند. و از کف یا سقف کاذب برای انتقال هوای سرد در اطراف مرکز دیتا و یا کف یا سقف رکها استفاده می‌کنند.

خنک کننده در مراکز دیتای سنتی
خنک کننده در مراکز دیتای سنتی

مراکز دیتای محفظه راهرو Aisle containment

محفظه راهرو ترکیبی از اجزای در و سقف است که جداسازی مداوم هوای سرد و گرم در مرکز دیتا را تسهیل می‌کند. همچنین کارایی تجهیزات خنک کننده آن را افزایش می دهد. با توجه به کاربرد ممکن است به عنوان محفظه راهرو گرم یا سرد به کار برود.

خنک کننده در مراکز دیتای محفظه راهرو
خنک کننده در مراکز دیتای محفظه راهرو

مراکز دیتای کانتینری

مرکز دیتای کانتینری 40 یا 60 فوتی یک کانتینر حمل و نقل با ساختار مکانیکی ماژولار از قبل ساخته شده است. این مرکز برای قرار دادن تجهیزات فناوری اطلاعات مونتاژ گردیده است. به گونه‌ای پیکربندی شود که ترکیبی از سرورها، دستگاه‌های ذخیره‌سازی، تجهیزات شبکه، منابع تغذیه بدون وقفه، ژنراتورها و تجهیزات خنک‌کننده را در خود جای دهد.

خنک کننده در مراکز دیتای کانتینری
خنک کننده در مراکز دیتای کانتینری

مراکز دیتای کوچک

مرکز دیتای کوچک شامل یک رک شبکه کامپیوتر است که در فضای داخل و یا خارج از ساختمان می باشد. که با درجه حفاظت بدنه مناسب است. همچنین به تجهیزات خنک کننده برای انتقال حرارت به بیرون از محفظه آن مجهز است.

خنک کننده در مراکز دیتای کوچک
خنک کننده در مراکز دیتای کوچک

مراکز دیتای تلکام

اتاقک یا محفظه محل نصب تجهیزات مخابراتی است که از پنلهای پیش ساخته ساندویچی با ساختار کامل ضد سرقت ساخته شده است. که از انتقال حرارت، رطوبت و گرد و غبار جلوگیری می کند. همچنین مجهز به خنک کننده ای است که در دیوار خارجی نصب است و برای انتقال حرارت به بیرون میباشد.

خنک کننده در مراکز دیتای تلکام
خنک کننده در مراکز دیتای تلکام

https://www.carel.com/blog?p_p_id=33&p_p_lifecycle=0&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-2&p_p_col_count=1&_33_struts_action=%2Fblogs%2Fsearch&_33_redirect=https%3A%2F%2Fwww.carel.com%2Fblog%3Fp_p_id%3D33%26p_p_lifecycle%3D0%26p_p_state%3Dnormal%26p_p_mode%3Dview%26p_p_col_id%3Dcolumn-2%26p_p_col_count%3D1&_33_keywords=data+center+cooling&_33_delta=20&_33_advancedSearch=false&_33_andOperator=true&p_r_p_564233524_resetCur=false&cur=2