رطوبت زنی و خنک کننده تبخیری

رطوبت زنی و خنک کننده تبخیری

history آخرین بروزرسانی: 7 شهریور 1401
forum 0
visibility

Views:253

روش آدیاباتیکی

رطوبت زنی به روش آدیاباتیکی از تکنولوژی های مختلفی مانند دیسک چرخان، افزایش فشار آب و اولتراسونیک استفاده می نماید.

روش ایزوترمال یا همدمایی

رطوبت زنی به روش همدمایی (ایزوترمال) با استفاده از تکنولوژی های مختلفی مانند الکترود غوطه ور، گرمکن الکتریکی و مشعل گازی انجام میشود.

انواع روشهای رطوبت زنی
روشهای مختلف رطوبت زنی: ردیف یک شکل رطوبت زن های آدیابایتک و ردیف دو شکل رطوبت زن های ایزوترمال را نشان می دهد.

تعریف خنک کننده تبخیری

خنک کننده تبخیری” فرآیندی است که در آن آب از طریق تبخیر، هوا را خنک می کند. برای اینکه این امر بدون مشارکت انرژی خارجی اتفاق بیفتد، آب باید به صورت قطرات بسیار ریز در هوا اتمیزه شود. که با داشتن کشش سطحی کمتر از هوای اطراف، در هوا تبخیر می شوند. در خنک کننده تبخیری غیر مستقیم IEC با استفاده از مبدلهای حرارتی صفحه ای و چرخان انرژی هوای اگزوست به هوای ورودی منتقل می گردد. در خنک کننده تبخیری مستقیم DEC ضمن خنک شدن هوای عبوری، رطوبت آن افزایش پیدا میکند.

خنک کننده تبخیری
خنک کننده تبخیری

لزوم حفظ رطوبت

در ساختمان ها

سطح مناسب رطوبت در اتاق ها بر سطح آسایش توسط افراد تأثیر می گذارد و خطر ابتلا به بیماری های تنفسی را کاهش می دهد. معمولاً در طول فصل زمستان رطوبت زنی امری ضروری است، زیرا سیستم‌های گرمایشی هوا را “خشک” می‌کنند. و باعث خشکی گلو، ترک خوردن پوست و لب‌ها و چشم‌ها می‌شوند.

آسایش به رطوبت نسبی بستگی دارد. در زمستان سیستم های گرمایشی ساختمان، دمای هوا را تا سطح آسایش حدود 20 درجه سانتی گراد افزایش می دهند. به این ترتیب، رطوبت نسبی به مقادیر کمتر از 10-30٪ کاهش می یابد که ضمن بروز شرایط فوق الذکر باعث افزایش گرد و غبار موجود در هوا می شود. که خود باعث ایجاد مشکلاتی برای افراد مبتلا به آلرژی یا آسم می شود.

رطوبت کم باعث شکستگی و ترک در اشیاء چوبی، کاغذی و نساجی می شود. اشیایی مانند کتاب، نقاشی روی چوب، بوم و کاغذ، ارزشمند است.

صنعت چاپ

کنترل دقیق رطوبت هوا، کارایی بیشتر فرآیند، کاهش زمان از کار افتادگی دستگاه و اتلاف مواد و کیفیت بهتر محصول نهایی را تضمین میکند.

کاغذ در واقع یک ماده جاذب رطوبت است که به شدت به تغییرات رطوبت حساس است. هنگامی که هوا خیلی خشک است کاغذ تغییر شکل می دهد و مانع از عملکرد صحیح ماشین ها می شود. و منجر به ناهماهنگی استفاده از رنگ میگردد.

یکی دیگر از مشکلات عمده ناشی از هوای بیش از حد خشک، تشکیل بارهای الکترواستاتیکی هنگام کشیدگی کاغذ است. این پدیده باعث چسبندگی الکترواستاتیکی ورق‌های کاغذ می‌شود که جداسازی آن‌ها را با خطر آسیب‌دیدگی به محصول دشوار می‌کند.

حفظ رطوبت نسبی هوا در محدوده 50-60٪ به شما امکان می دهد تغییر شکل و موج زدن ورق های کاغذ را محدود کنید. با رطوبت زنی مناسب تجمع بارهای الکترواستاتیکی را از بین ببرید و بنابراین ضایعات را محدود نموده بهره وری ثابت را تضمین کنید.

مراکز دیتا

سیستم تهویه مطبوع مراکز دیتا یکی از زیرساخت‌های ضروری برای بهره‌برداری از تجهیزات فناوری اطلاعات است. تجهیزات اکتیو، گرما تولید می‌کنند که باید برای محافظت از آنها دفع شود. رطوبت نیز باید کنترل شود زیرا مقادیر بسیار کم آن احتمال تخلیه الکترواستاتیکی را افزایش می دهد. در حالی که مقادیر بیش از حد آن فرآیند خوردگی را تسریع نموده و بر عملکرد برخی از دستگاه ها تأثیر می گذارد.

استفاده از رطوبت زنی و خنک کننده تبخیری در مراکز دیتا
استفاده از رطوبت زنی و خنک کننده تبخیری در مراکز دیتا

بیمارستان ها

رطوبت کم هوا هم بر سلامت افراد تأثیر می گذارد. در طول زمستان، هوای داخل ساختمان ها تا دمای 20 تا 25 درجه سانتی گراد گرم می شود. نتیجه این است که رطوبت نسبی به مقادیر 10-30٪ کاهش می یابد که به عنوان هوای خشک حس می شود. حتی اگر بیرون مه وجود داشته باشد.

هوای خشک باعث تبخیر آب از پوست می‌شود که ترک می‌خورد و باعث خشکی گلو و بینی و مجاری تنفسی و غیره می‌شود. این امر به شروع بیماری‌های رایج زمستانی کمک می‌کند. به همین دلیل است که سیستم های تهویه مطبوع که دما و رطوبت هوا را کنترل می کنند در بخش های بیمارستان استفاده می شود.

سونا و حمام های بخار

سونا و حمام‌های بخار از بخار برای پاکسازی بدن از طریق تعرق پوست استفاده می‌کنند. که به علت فواید سلامتی امروزه نیز مورد استفاده قرار می گیرند. حمام بخار اتاقی است که در آن رطوبت نسبی 100% با غبار ریز تولید می شود. به دلیل دمای طبقه بندی گردیده از 20 تا 25 درجه سانتی گراد در سطح کف و تا 40 تا 50 درجه سانتی گراد در سطح سر حفظ می شود.

عرق طبیعی باعث پاکسازی عمیق پوست می شود. رطوبت گرم برای مجاری تنفسی، عالی است. همچنین عروق خونی را گشاد می کند و گردش خون را بهبود می بخشد. همچنین یک اثر نیروبخش و آرامش بخش ایجاد می کند که به کاهش استرس روزمره کمک خواهد کرد.

حفظ رطوبت در سونا و حمام های بخار
کاربرد انواع رطوبت زن در سونا و حمام های بخار
کاربرد انواع رطوبت زن در سونا و حمام های بخار

صنعت رنگ و اتاقهای رنگ خودرو

هنگام پاشش رنگ، کنترل بسیار دقیق شرایط دما و رطوبت، داخل اتاقک های رنگ مورد نیاز است. اگر رطوبت هوا خیلی زیاد باشد ممکن است لایه لعاب پاشیده شده بر روی بدنه بیش از حد رقیق شود. در نتیجه حبابهایی از مایع ایجاد می گردد که هنگامی که در کوره تبخیر خشک می شوند باعث ایجاد نقص در سطح رنگ شده خواهند شد. بالعکس رطوبت نسبی بسیار کم باعث تبخیر زود هنگام آب موجود در قطرات رنگ پاشیده شده می گردد و ظرفیت پوشش را کاهش می دهد.

بنابراین کنترل دقیق رطوبت هوا به معنای کنترل بیشتر بر فرآیند و کیفیت محصول است. بنابراین اتاقکهای رنگ باید دارای هوارسان جهت انتقال هوا و رطوبت باشند که بتوانند ظرفیت را با توجه به شرایط آب و هوایی تعدیل کنند.

حفظ رطوبت در اتاقهای رنگ خودرو
کاربرد رطوبت زنی و خنک کننده تبخیری در اتاقهای رنگ خودرو
کاربرد رطوبت زنی و خنک کننده تبخیری در اتاقهای رنگ خودرو

آثار هنری، موزه ها و کتابخانه ها

بیشتر آثار هنری، مصنوعات و اسناد موجود در موزه ها و کتابخانه ها از مواد طبیعی حساس به رطوبت ساخته شده اند. بوم، چوب و کاغذ دارای رطوبتی هستند که تمایل به تعادل با رطوبت هوای اطراف دارند. تغییرات دما و رطوبت محیط، ناشی از شرایط اقلیمی خارجی و عوامل درون زا مانند بازدیدکنندگان، روشنایی و غیره تاثیراتی خواهد داشت. که به تغییر در اندازه و خواص مکانیکی این مواد تبدیل می‌شود. و می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری به نقاشی‌های خطی و سایر آثار هنری وارد کند.

بنابراین، برای حفظ و یکپارچگی اشیاء باستانی، موزه‌ها و کتابخانه‌ها باید شرایط محیطی خاصی را تضمین کنند. که به طور دقیق در دوره‌های زمانی بسیار طولانی حفظ شوند.

کاربرد انواع رطوبت زن و خنک کننده تبخیری در موزه ها و کتابخانه ها
کاربرد انواع رطوبت زن و خنک کننده تبخیری در موزه ها و کتابخانه ها

برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص به لینک زیر مراجعه نمایید:

https://www.carel.com/blog