صنایع غذایی و کشاورزی

رطوبت مناسب در صنایع غذایی و کشاورزی

history آخرین بروزرسانی: 14 فروردین 1402
forum 0
visibility

Views:231

رطوبت در صنایع غذایی و کشاورزی همواره امر بسیار مهمی محسوب می شود. مرطوب شدن هوا همچنین در نگهداری مواد غذایی یک عامل کلیدی است. میوه ها و سبزیجات و همچنین گوشت و پنیر، در واقع موادی هستند که با رطوبت تغییر می کنند. و تمایل به تغییر میزان آب در خود دارند و با شرایط محیطی به تعادل می رسند.

رطوبت مناسب برای حفظ بهینه محصولات کشاورزی

در بخش کشاورزی به منظور حفظ بهینه میوه و سبزیجات، رطوبت نسبی باید در مقادیر 90-95٪ حفظ شود. رطوبت کمتر باعث از اتلاف مقداری از آب در غذا می شود. این امر منجر به کاهش وزن محصول، بدتر شدن ظاهر آن و حتی خراب شدن زودرس خود ماده غذایی می شود.

رطوبت مناسب در صنایع غذایی و کشاورزی
رطوبت مناسب در صنایع غذایی و کشاورزی

برای ارائه یک نشانه دقیق تر، از دست دادن محتوای آب معادل 5٪، ویژگی های محصول را تا حدی تغییر می دهد که برای بازاریابی خود محصول مضر تلقی می شود.

رطوبت مناسب در لبنیات

در مورد لبنیات، رطوبت نسبی مورد نیاز در مدت زمان فرآوری بین 80 تا 90 درصد است. به استثنای اولین فرآوری پنیر آبی که به رطوبت نسبی بیش از 95 درصد نیاز دارد. حفظ رطوبت در مقادیر ایده‌آل از تشکیل پوسته روی پنیر جلوگیری می‌کند و خطر شکستن محصول و کهنه شدن را کاهش می‌دهد.

از آنجایی که این محصولات ارزش اقتصادی بالایی دارند، کنترل رطوبت در صنایع غذایی از جمله لبنیات مزیت خاصی دارد. حتی برای غذاهای لذیذ نیز یک دوره فرآوری طولانی مورد نیاز است.

رطوبت مناسب در مواد غذایی

با توجه به محصول، رطوبت نسبی مورد نیاز می تواند بین 60 تا 75 درصد متغیر باشد. مقادیر بالاتر می تواند منجر به ایجاد کپک شود، در حالی که مقادیر کمتر ممکن است باعث کاهش وزن، سخت شدن خمیر و عدم یکنواختی محصول در کل شود.

 در مورد نگهداری گوشت، رطوبت مناسب اتاق های سردخانه امکان حفظ رنگ قرمز بدون افزودن بیشتر نیترات را فراهم می کند. شرکت کرل طیف گسترده ای از رطوبت زن ها، بخار و آدیاباتیک را ارائه می دهد که کنترل دقیق و مطمئن رطوبت را تضمین می کند. و به شما امکان می دهد طراوت محصولات را حفظ کنید، عطر و ظاهر را حفظ نمایید و کاهش وزن را به حداقل برسانید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص لزوم حفظ رطوبت در صنایع غذایی و کشاورزی به لینک زیر مراجعه نمایید:

https://www.carel.com/application/agricultural-and-food-industry