تبرید چیست

تبرید چیست ؟

history آخرین بروزرسانی: 31 اردیبهشت 1403
forum 0
visibility

Views:21

تبرید صنعتی و تهویه مطبوع هر دو بر یک مکانیزم استوار هستند: یک سیال (به طور کلی آب یا هوا) با تبخیر سیال دیگری به نام مبرد خنک می‌شود. مدار مبرد (متشکل از کمپرسور، اواپراتور، کندانسور و شیر انبساط) بخشی جدایی‌ناپذیر از هر دو سیستم است. با وجود این، تفاوت‌های اساسی بین سیستم‌های تبرید و تهویه مطبوع وجود دارد، به عنوان مثال در مورد اجزا، روش‌های طراحی، سازه‌های تجاری یا صنعتی‌ای که در آنجا نصب می‌شوند و… ممکن است تفاوت‌هایی وجود داشته باشد.

تبرید فرایندی است که شامل کاهش دمای سیالات یا اجسام است. به طور خاص، برای نگهداری موقت کالاهای فاسدشدنی، در دمای تا ۶۰- درجه سانتیگراد از تبرید استفاده می‌شود.

تبرید یکی از مهم‌ترین فرایندها در صنایع غذایی است، زیرا باعث کند شدن رشد باکتری‌ها در مواد غذایی، حفظ خواص ارگانولپتیک و افزایش عمر مفید محصولات می‌شود.

 

تبرید چیست

رایج‌ترین وسایل مورد استفاده در سردخانه‌های تجاری و صنعتی برای نگهداری مواد غذایی عبارتند از:

  • سردخانه ها؛
  • یخچال های ویترینی سوپرمارکت؛
  • یخچال های ویترینی شیرینی فروشی‌ها، بستنی‌فروشی‌ها و غیره؛
  • یخچال‌های مورد استفاده در آشپزخانه‌های صنعتی، از جمله اتاق‌های رسیدن و بازدارنده‌ها.
  • یخچال فریزر برای محصولات دارویی؛
  • چیلرهای بلاست

این‌ها، با توجه به اینکه آیا محصول باید برای مشتریان قابل مشاهده باشد یا خیر، عمدتاً از نظر ظاهر متفاوت هستند و همچنین از چند جنبه اساسی مانند رعایت استانداردها و عملکرد مبرد مورد نیاز با هم تفاوت دارند. برای مثال، ممکن است چیلرهای بلاست ظرفیت خنک‌کنندگی بالایی در دوره‌های زمانی بسیار محدود داشته باشند.

مواد غذایی اصلی که نیاز به نگهداری در دمای بالای صفر درجه سانتیگراد دارند، پنیرهای رسیده، نوشیدنی‌ها (آبمیوه، نوشابه)، گوشت سرد و به طور کلی محصولات شبیه این‌ها هستند. گوشت، ماهی، میوه، سبزیجات و محصولات لبنی تازه در دمای حدود صفر درجه سانتیگراد نگهداری می‌شوند. دماهای منفی تا ۲۵- درجه سانتیگراد برای نگهداری بستنی و سایر غذاهای یخ‌زده یا زودانجماد استفاده می‌شود، به عنوان مثال، ماهی یا سبزیجات که با استفاده از فرایندهایی تولید می‌شوند که عمر مفید را افزایش می دهند.

منبع: CAREL

پاسخی بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *