رطوبت سازی در صنایع

رطوبت سازی در صنایع — کاربردها و ویژگی ها

history آخرین بروزرسانی: 24 مرداد 1402
forum 0
visibility

Views:47

رطوبت‌زنی و توانایی کنترل دقیق آن برای طیف وسیعی از کاربردهای صنعتی بسیار مهم و ضروری است. میزان رطوبت بهینه می‌تواند نرخ تولید را افزایش دهد، کیفیت محصول را بهبود بخشد، و با حفظ ایمنی و راحتی کارگران، کارایی تولید را افزایش دهد. کاربردهای صنعتی زیادی وجود دارد که در آن رطوبت می‌تواند به بهبود فرایند کمک کند. در ادامه این مطلب، به برخی از این موارد اشاره می‌کنیم.

اتاق‌های تمیز

برخی از مراکز تولیدی و آزمایشگاه‌ها به تمیزی بالاتر از حد متوسط ​​نیاز دارند. این محیط‌های صنعتی نباید بیش از حد مشخصی گرد و غبار داشته باشند و باید رطوبت آن‌ها در حد قابل قبولی باشد.

بعضی از آزمایشگاه‌ها باید شرایط جوی ثابت و دقیق کنترل‌شده‌ای برای رسیدن به نتایج قابل مقایسه و یکنواخت داشته باشند. دما و رطوبت دو عامل کلیدی در ویسکوزیته و سودمندی مواد و همچنین، سرعت واکنش‌های شیمیایی و سایر عواملی هستند که ممکن است بر نتایج تأثیر بگذارند. شرایط جوی محیط آزمایشگاه، همچنین باید عاری از میکروب‌ها و سایر آلاینده‌های بیولوژیکی باشد.

اتاق تمیز

 

کار در آزمایشگاه‌ها و سایر اتاق‌های تمیز به محیطی راحت با رطوبت نسبی ۴۰ تا ۶۰ درصد نیاز دارد که ضمن کاهش مشکلات سلامت کارگران، بهره‌وری را بهبود می‌دهد.

سیستم تصفیه اسمز معکوس (RO) بسیاری از انواع مولکول‌ها و یون‌های بزرگ را از منبع آب از جمله باکتری‌ها، گرده‌ها و مواد شیمیایی حذف می‌کند.

 

صنعت غذا

رطوبت مناسب در انواع صنایع غذایی و آشامیدنی، به ویژه در فرآیندهای عمل‌آوری پنیر و فرآیندهای استراحت نان ضروری است. محفظه‌های عمل‌آوری پنیر معمولی، بسته به اینکه پنیر نرم یا سفت باشد، در محدوده رطوبت نسبی ۷۵ درصد نگهداری می‌شوند. فرآیند عمل‌آوری برای ایجاد ویژگی‌های منحصر به فرد طعم، بافت و عطر پنیر بسیار مهم است. در تهیه نان، مرحله‌ای که به عنوان استراحت خمیر شناخته می‌شود، نیاز به رطوبت ثابت در یک محیط اتاق گرم دارد، به طوری که وقتی مخمر اضافه می‌شود، خمیر تخمیر شده و به سطوح مطلوب می‌رسد. سطوح بالای رطوبت در طول تخمیر از تشکیل پوسته جلوگیری می‌کند و باعث فعال شدن خمیر مخمر می‌شود. همچنین، کنترل سطح رطوبت در طول فرآیند بسته‌بندی مواد غذایی مهم است تا جوهر یا بسته‌بندی برچسب به محصول نهایی نچسبد.

رطوبت در صنعت غذا

 

سطح رطوبت فر بر قوام محصولاتی مانند کیک و کلوچه یا سایر محصولات مشابه در حین پخت تأثیر می‌گذارد. به عنوان مثال، افزایش رطوبت در چند دقیقه آخر پخت، سطحی ترد و براق روی نان ایجاد می‌کند. در نتیجه، یک سیستم رطوبت‌ساز مناسب رطوبت محصولات و مواد تشکیل‌دهنده آن‌ها را حفظ می‌کند که به سود بیشتر تولید‌کننده و رضایت مصرف‌کننده می‌انجامد.

جوجه‌کشی

رطوبت در صنعت جوجه‌کشی به طور قابل توجهی بر فرایند و کیفیت محصول نهایی تأثیر می‌گذارد. در زمانی که جوجه‌ها هنوز متولد نشده‌اند، سطوح ناکافی رطوبت می‌تواند بر استحکام و تراکم پوسته و در نتیجه نرخ تولد و بلوغ تأثیر بگذارد. این موارد از جمله نگرانی‌های فزاینده در این صنعت هستند. هنگامی که جوجه‌ها از تخم بیرون آمدند، حفظ رطوبت ایده‌آل به جوجه‌ها کمک می‌کند تا مراحل اولیه رشد را قبل از انتقال به مراکز دیگر طی کنند.

رطوبت در جوجه کشی

اکثر جوجه‌کشی‌ها از اتاق‌ها و فرایندهایی با اندازه‌های مختلف و نیازهای رطوبتی متفاوت تشکیل شده‌اند.

 

فضاهای داخلی

حفظ سطوح رطوبت در فضاهای داخلی به سلامت افراد کمک می‌کند. افزودن رطوبت از خشک شدن سیستم تنفسی و غشاهای مخاطی جلوگیری می‌کند. این نقش کلیدی در اولین خط دفاعی در برابر انتقال ویروس های تنفسی دارد. رطوبت ۴۰ تا ۶۰ درصد همچنین به کاهش انتقال ویروس از طریق قطرات تنفسی بازدمی کمک می‌کند.

رطوبت در فضاهای داخلی

 

صنایع تولیدی

می‌توان ادعا کرد که به تعداد محصولاتی که تولید می‌شود، فرایند مختلف تولید وجود دارد و هریک از آن‌ها محیط‌های صنعتی خاص خود را دارند. این صنایع می‌توانند تولیدکننده‌ای با تکنولوژی بالا باشند که الکتریسیته ساکن را کاهش می‌دهد یا یک تولیدکننده تجهیزات پزشکی که باید گرد و غبار در آن کنترل شود یا یک کارخانه نجاری که رطوبت پایدار برای کاهش اعوجاج داشته باشد یا صنعت خودروسازی که نیاز به کاهش خطر تخلیه الکترواستاتیک (ESD) دارد. در درازمدت، اگر این صنایع رطوبت را در سطمی مناسب در تمام فرایندهای تولید کنترل کنند، بهره‌وری تولید و کیفیت محصول آن‌ها افزایش می‌یابد.

رطوبت در صنایع تولیدی

 

پلاستیک و کامپوزیت

مواد ساکن را می‌توان با مرطوب کردن محیط‌های داخلی به حداقل رساند. به طور خاص، پلاستیک‌ها اغلب در محیط تولید با مواد ساکن مواجه می‌شوند. علاوه بر این، رطوبت نقش کلیدی در حفظ شکل و فرم مواد کامپوزیت دارد. این مواد می‌توانند به ماشین‌ها بچسبند، از هم جدا شوند یا شکل خود را از دست بدهند. تمام این مشکلات را می‌توان با رطوبت‌‌سازها برطرف کرد.

اصطکاک یک مسئله رایج در محیط‌های تولیدی با رطوبت کم است. این باعث می‌شود که مواد به صورت الکتریکی شارژ شوند و خطر آسیب به تجهیزات و تعطیلی خط تولید را به همراه داشته باشد. رطوبت هوا یک عامل مهم در صنعت پلاستیک است، زیرا هوای مرطوب بارهای ساکن را کاهش می‌دهد، به علاوه ذرات گرد و غبار را به طور قابل توجهی بهتر از هوای خشک دور می‌کند. تجمع گرد و غبار روی قطعات و سطوح حیاتی می‌تواند منجر به نرخ خرابی بالاتر و همچنین مشکلات تضمین کیفیت شود. یک سطح رطوبت دقیق و ثابت برای هدایت بهینه هوای محیط مورد نیاز است و به جلوگیری از خراب شدن تجهیزات می‌انجامد.

پلاستیک و کامپوزیت

کار در یک محیط با رطوبت نسبی ۴۰ تا ۶۰ درصد مزایای متعددی برای کارکنان دارد. این رطوبت منجر به افزایش بهره‌وری، انگیزه و راحتی و همچنین کاهش بیماری‌های مرتبط با هوای خشک می‌شود.

چاپ

در صنعت چاپ و نشر، رطوبت هوای تنظیم‌شده برای اطمینان از کیفیت بالای محصولات مورد نیاز است، زیرا مواد و فرایندها تحت تأثیر نوسانات رطوبت هوا قرار می‌گیرند.

به‌ویژه در ماه‌های زمستان که سیستم‌های گرمایشی فعال هستند، صنایع چاپ باید با کاغذهای خشک و مواد بسته‌بندی و ترک‌خوردگی و انقباض ذاتی که ممکن است رخ دهد، مقابله کنند. پلاستیک‌ها، پوشش‌ها و فیلم‌هایی که در ماشین‌های چاپ پیشرفته استفاده می‌شوند نیز تحت تأثیر رطوبت کم قرار می‌گیرند. رطوبت کم می‌تواند اتصالی الکتریسیته ساکن را افزایش دهد و موجب گیر کردن کاغذ، شکستگی و حتی آتش‌سوزی در طول فرایند چاپ شود.

رطوبت در صنعت چاپ

اختلال در تولید و کاهش کیفیت در صنعت چاپ را می‌توان با حفظ رطوبت نسبی ۵۰ تا ۶۰ درصد در کل هوای داخل ساختمان کاهش داد. این امر به جلوگیری از تغییر شکل کاغذ، افزایش تحمل آن، کاهش خطاهای عملکرد نورد و جلوگیری از خطاهای الکترواستاتیک کمک می‌کند.

 

نساجی

در صنعت نساجی، رطوبت کم اغلب موجب توقف‌های پرهزینه می‌شود و الکتریسیته ساکن تولید می‌کند که باعث می‌شود نخ در ماشین‌های ریسندگی و بافندگی «شکننده» شود و به راحتی شکسته شود. گرمای تولیدشده توسط ماشین‌های صنعتی بزرگ می‌تواند سیستم‌های محیطی را ناکارآمد کند.

رطوبت در نساجی

به عنوان مثال، جوراب، کلاه و دستکش از الیاف طبیعی ساخته شده‌اند و به ویژه در برابر تغییر کیفیت هوا حساس هستند. این منسوجات رطوبت را به هوای خشک محیط می‌رسانند و در نتیجه خاصیت ارتجاعی و مقاومت پارگی خود را از دست می‌دهند. اگر سطح رطوبت خیلی کم باشد، نخ ممکن است پاره شود و منجر به اختلالات پرهزینه و وقت‌گیر در تولید شود. علاوه بر این، به دلیل مقاومت اصطکاکی کمتر در محیط مرطوب کنترل‌شده، کیفیت عملکرد دستگاه بهتر است. بهبود رطوبت هوا در بخش نساجی، همچنین به کاهش تخلیه الکتریکی از مواد در حال پردازش کمک می‌کند.

 

هنرهای نمایشی

هوای خشک و مانده در یک تئاتر برای همه ناراحت‌کننده است. در اجرای زنده، رطوبت در «منطقه راحتی» برای جلوگیری از خشکی دهان و سایر مزاحمت‌های صوتی بسیار مهم است. علاوه بر راحتی کلی محیط، رطوبت سالن به حذف گرد و غبار ریز موجود در هوا که می‌تواند برای بازیگران و خوانندگان آزاردهنده باشد، کمک می‌کند.

هنرهای نمایشی

نجاری

چوب یک ماده اولیه طبیعی است و به دلیل خاصیت نم‌گیری، بسته به محیط اطراف خود رطوبت را جذب و منتشر می‌کند. هنگامی که هوا خیلی مرطوب است، چوب تمایل به جذب رطوبت دارد که باعث تاب برداشتن آن می‌شود. از طرف دیگر، اگر رطوبت نسبی کم باشد، چوب رطوبت را آزاد می‌کند که می‌تواند باعث تغییر شکل، کشش یا شکستگی مواد شود. کارایی فرایند تولید و کیفیت محصول نهایی به شدت به رطوبت ثابت و تنظیم‌شده هوا در محیط کار بستگی دارد.

رطوبت در نجاری

تأسیسات نجاری از رطوبت کنترل‌شده بسیار بهره می‌برند. در واقع، بیشتر مشکلات در زمینه نجاری به دلیل عدم تعادل سطوح رطوبت است. فرورفتگی، سطوح ناهموار، شکاف، انحنا و ترک‌خوردگی و یا جدا شدن روکش‌ها می‌تواند ناشی از میزان نامناسب رطوبت باشند. این امر همچنین می‌تواند مشکلاتی در چسب، لمینت و روکش ایجاد کند.

کار روی چوب در هوایی با رطوبت بهینه کیفیت چسبندگی آن را افزایش می‌دهد. تغییرات رطوبت و رطوبت کم ممکن است بر زمان خشک شدن تأثیر بگذارد و باعث شل شدن یا جدا شدن چسب شود.

رطوبت باید در سطوحی تنظیم شود که فضای کاری سالم را برای کسانی که با چوب کار می‌کنند ایجاد کند. رطوبت هوا از گردش گرد و غبار در هوای اطراف جلوگیری می‌کند و به کارکنان این امکان را می‌دهد تا در محیطی تمیزتر و بدون افزایش آلودگی گرد و غبار و تأثیر منفی بر سیستم تنفسی‌شان کار کنند. این یک مزیت بزرگ برای کارکنانی است که ممکن است مبتلا به آسم باشند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه نمایید :

رطوبت زن های کرل

منبع :

MicroCool

پاسخی بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *