پروژه پگاه اراک

کنترل و مانیتورینگ دما در پروژه شرکت پگاه اراک

history آخرین بروزرسانی: 1 شهریور 1402
forum 0
visibility

Views:36

همان‌طور که در مطلب تبرید در صنایع لبنی بیان کردیم، شیر تازه‌ای که در دامداری از دام دوشیده می‌شود، در معرض آلودگی قرار دارد و مستعد فاسد شدن است. برای جلوگیری از آلودگی و فساد شیر، باید آن را به طریقی خنک کرد یا سریعاً به مراکز خنک‌کننده انتقال داد و در دمای مناسب نگهداری کرد. این موضوع فقط به قبل از تولید محصولات لبنی اختصاص ندارد و در حین تولید و بعد از آن نیز لازم است. به همین دلیل است که مانیتورینگ و کنترل دمای محصولات لبنی در صنعت لبنیات بسیار مهم و ضروری است.

شرکت شیر پاستوریزه پگاه اراک یکی از زیرمجموعه‌های تولیدی بزرگ شرکت صنایع شیر ایران (پگاه) است که در کنار تولید سایر محصولات خوراکی، محصولات لبنی متنوعی از قبیل شیر، پنیر، ماست، خامه، دوغ و کشک را تولید و به مصرف‌کنندگان عرضه می‌کند.

کنترل و مانیتورینگ دمای مخازن و یخچال‌های صنعتی کارخانه یکی از خواسته‌های این شرکت بود که در تماس با شرکت کارا روش صبا مطرح شد. شرکت کارا روش صبا، پس از بحث و گفت‌وگو با کارشناسان شرکت پگاه اراک و دریافت مشخصات فنی و الزامات این شرکت، راهکار خود را برای کنترل و مانیتورینک دما در ۱۰ نقطه مختلف کارخانه در قالب سیستم نظارت محلی کلودگیت ویدا ارائه داد.

کلودگیت

کلودگیت (Cloud gate) دستگاهی است که با استفاده از اینترنت اشیا خدمات مناسبی را از راه دور و در قالب یک فضای ابری ارائه می‌دهد. نظارت روی پارامترها، ثبت رویدادها، سهولت در پشتیبانی و تعمیرات و افزایش بهره‌وری از مزیت‌های استفاده از این فناوری است.

کلودگیت نصب شده در شرکت پگاه

کلودگیت نصب شده در شرکت پگاه

 

از دیگر تجهیزاتی که برای سیستم کنترل و مانیتورینگ دمای کارخانه شرکت پگاه اراک استفاده شد، ۱۰ عدد کنترلر دیجیتال سری easy شرکت کرل ایتالیا بود.

کنترلرهای ایزی شرکت پگاه

کنترلرهای ایزی نصب شده در شرکت پگاه

 

ترموستات های دیجیتال رله‌ای سری easy در کنار الگوریتم‌های کنترلی پیشرفته و هوشمندی که ارائه می‌دهند، تنظیمات اولیه و برنامه‌ریزی بسیار آسانی دارند. نکته مهمی که درباره این کنترلرها باید به آن اشاره کرد، این است که صفحه کلید آن‌ها کاملاً تخت بوده و امکان نظافت و ضدعفونی آسان را فراهم می‌کند. این موضوع از الزامات استاندارد HACCP در صنایع غذایی است که کاملاً برآورده می‌شود.

برای آشنایی بیشتر با کنترلرهای easy کرل، روی این لینک کلیک کنید.

 

اطلاعات کنترلرهای easy در کلودگیت

شماتیک کلی سیستم‌ پیشنهادی کنترل و مانیتورینگ کارخانه شرکت پگاه اراک بدین صورت است که پراب‌های ترموستات‌های دیجیتال در ۱۰ نقطه از پیش‌ تعیین شده توسط شرکت که کنترل و پایش دمای آن‌ها از اولویت بالاتری برقرار است، نصب می‌شوند. همه این ۱۰ کنترلر از طریق برنامه‌ای که از قبل توسط کارشناسان فنی شرکت کارا روش صبا نوشته و بارگذاری شده است، از طریق کلودگیت پایش و کنترل می‌شود.

همان‌طور که در تصویر زیر مشخص است، ۱۰ عدد کنترلر فعال هستند و کاربر می‌تواند دمای نقاط مختلف را پایش کند. همچنین، با کلیک روی هریک از کنترلرها، می‌توان جزئیات پارامترها و متغیرهای آن کنترلر را مشاهده کرد.

اطلاعات کنترلرهای easy در کلودگیت

اطلاعات کنترلرهای easy در کلودگیت

 

جهت مشاهده جزئیات لطفا ویدیوی زیر را مشاهده کنید :

 

 

 

کاربر می‌تواند به‌ راحتی از طریق کامپیوتر یا تلفن همراه همه پارامترهای کنترلرها را به‌صورت برخط مشاهده کند و در صورت لزوم آن‌ها را تغییر دهد. همچنین، اگر لازم باشد، می‌تواند تغییرات را روی هر کنترلر به‌صورت دستی اعمال کند. هرگونه آلارمی نیز از راه دور قابل مشاهده است.

تصویر زیر، تعدادی از پارامترهای یک کنترلر را نشان می‌دهد که برای کاربر قابل مشاهده است و در صورت لزوم می‌تواند آن‌ها را تغییر دهد.

پارامترهای کنترلر

پارامترهای کنترلر

 

امکانات سیستم کلودگیت ویدا

در کنار ویژگی‌هایی مانند رابط کاربری ساده و قیمت اقتصادی، سیستم کلودگیت ویدا امکانات زیر را به کاربر ارائه می‌دهد.

  • زمان کوتاه برای راه‌اندازی و بهره‌برداری از سیستم سوپروایزری
  • تعریف سریع و آسان سنسورها و سایر سیستم کنترل مرکزی و تجهیزات مشابه در نرم‌افزار
  • هزینه‎های کم اجرا، عیب‌یابی، تعمیر و نگهداری سیستم سوپروایزری
  • یکپارچه بودن کل سیستم‌های سوپروایزری و ادغام تمامی سیستم‌ها در یک سیستم
  • امکان استفاده از شبکه TCP/IP و یا تلفن همراه برای دسترسی به سیستم سوپروایزری
  • عدم نیاز به زیرساخت مرکز داده شامل سرور مرکزی، اتاق سرور و ملزومات آن
  • پشتیبانی از پروتکل‌های Modbus TCP/IP، Modbus RTU، BACnet و SNMP برای اتصال به زیرسیستم‌ها
  • امکان به‌روزرسانی تصاویر تجهیزات در صفحات سیستم کلودگیت ویدا و ویرایش تصاویر توسط کاربر
  • ارائه گزارش‌های بلندمدت (Trend) همه پارامترهای مورد نیاز و تنظیم پارامترهای گزارش‌‌گیری به انتخاب کاربر
  • عدم نیاز به دانش برنامه‌نویسی
  • امنیت بالای سیستم کلودگیت با تعریف لایه‌های حفاظتی مختلف برای کاربران

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این سیستم، به این لینک مراجعه کنید.

 

پاسخی بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *